Saturday 4 February 2012

Part 2... KUMAN DAN HUBUNGANNYA DENGAN PENYAKIT


Semasa seseorang bayi itu dilahirkan kekuatan kuasa hayatnya amatlah besar sekali. Hal ini jelas dapat kita perhatikan. Bila bayi itu diberi maka dengan berlebih-lebihan maka kuasa hayatnya itu akan segera bertindak untuk menyelamatkan bayi itu lalu ia pun memuntahkan makanan yang berlebihan itu. Kalau saluran usus atau duburnya itu dipenuhi dengan keladak kotoran maka kuasa hayatnya itu akan menolak keluar kotoran itu lalu kita katakan bayi itu terkena cirit birit.


Bila ibu bapa yang kurang mengerti memberi makan berlebihan kepada bayi atau anaknya yang kecil, maka kuasa hayat anaknya itu akan terganggu lalu ia pun mendapat demam. Berikutan dengan itu nafsu atau selera makannya pun hilang. Demam itu terjadi bila kuasa hayat seseorang bayi atau anak itu berusaha untuk membantu system tubuhnya ‘membakar’ racun-racun atau kekotoran yang berlebihan yang terdapat dalam tubuhnya itu.

Demikian juga halnya dengan penyakit demam selesma. Bila saluran darah kita dipenuhi dengan racun dan kekotoran yang bersifat bendalir seperti lender dan ‘catarrh’ atau hingusan maka sekali lagi kuasa hayat kita berusaha mengeluarkan racun-racun kotoran itu dari saluran darah. Dalam masa kuasa hayat itu bertindak untuk menghapuskan racun-racun kotoran itulah maka suhu badan kita menjadi semakin tinggi lalu kita pun dikatakan mendapat demam. Hidung kita kadang menjadi tersumbat, hingus cair mulalah meleleh dari hidung, tekak kita berasa perit dan kering dan nafas pun menjadi semakin berbau busuk. Kita juga begitu letih dan murung.

Sebenarnya semasa kita mendapat demam selesma itu, kuasa hayatlah ketika itu sedang membantu system tubuh kita untuk menghapuskan racun-racun kekotoran yang terkumpul dalam tubuh kita. Oleh kerana racun-racun itu terlalu banyaknya maka tidak dapatlah kuasa hayat itu mengeluarkan racun-racun kotoran itu melalui alat-alat perkumuhan yang biasa seperti poros dubur, kulit, paru-paru dan buah pinggang. Dengan singkat demam itu ialah suatu keadaan di mana kuasa hayat seseorang itu berusaha untuk mengeluarkan benda-benda kotor yang beracun dan berlebihan terkumpulnya dalam system tubuh.

No comments:

Post a Comment