Saturday 14 January 2012

Kelebihan & Kekurangan ASB

Salam sejahtera buat semua... Saya baru balik dari menghadiri kelas Produk MAA Takafulink.. Banyak ilmu yang saya perolehi pada hari ini. Hari ini saya mendapat tahu bahawa hampir 90% daripada orang yang berduit akan menyimpan duit mereka di Bank Amanah Saham Bumiputera (ASB). Kenapa ye?? Apa kelebihan dan keistimewaan bank tersebut bagi anda semua??

Dan tidak ramai orang yang tahu bahawa ada cara menyimpan duit yang memberikan faedah serta binefit yang lebih baik daripada ASB. Saya pun sangat2 teruja dengan apa yang saya pelajari pada hari ni. Pernahkah anda mendengar lebih terperinci apa itu MAA Takaful?? Di MAA Takaful lah yang memberikan kita pulangan serta benefit yang tinggi di samping memberikan perlindungan percuma.

Cuba kita fikirkan jika kita yang berumur 30 tahun menyimpan duit RM50 ribu dalam ASB dalam tempoh 10 tahun. Kita andaikan setiap tahun ASB akan bagi kita interest sebanyak 10% (Rating faedah yang ASB bagi setiap tahun adalah 8% - 10%). So untuk tempoh 10 tahun kita simpan duit tu berapa banyak duit kita terkumpul dalam ASB tersebut selepas dibayar interest?? Lebih kurang RM129, 654.oo kan. Patutlah ramai orang simpan duit di ASB.

Tapi di sini saya akan tunjukkan serba sedikit apa itu MAA Takafulink(MTL). Ini saya just nak cerita basic plan sahaja. Maksudnya saya hanya akan cerita benefit utama sahaja. Benefit tambahan yang sebanyak 23 benefit itu saya tidak sentuh. So kita lihat di sini ya. Kita ambil situasi yang sama seperti penyimpan di ASB tadi iaitu berumur 30 tahun dan menyimpan duit dalam MTL sebanyak RM50 ribu dalam tempoh sepuluh tahun. Apa yang istimewanya di MTL ini, dia akan beri perlindungan kepada client. So lets say, 30% daripada RM50K tadi kita letak dalam Basic iaitu perlindungan (insuran). So perlindungan yang penyimpan dapat adalah RM750 RIBU. Dan duit yang selebihnya lagi 70% kita letakkan dalam Top Up atau dikenali sebagai simpanan atau investment. So duit kita dalam bahagian simpanan adalah RM35 Ribu.

Dan sudah tentu setiap syarikat mempunyai cas pengurusan. Bagaimana mereka uruskan simpanan kita jika mereka tidak dibayar cas pengurusan. Ini lebih dikenali sebagai wakalah dan tabarru'. So daripada jumlah duit yang kita letak 30% dalam Basic tadi, syarikat akan tolak 60% untuk kos wakalah dan tabarru. So duit anda yang tinggal dalam Basic tinggal RM6,000. Dan dalam bahagian Top Up Pula syarikat akan tolak 5% sebagai wakalah. Bermaksud duit kita dalam Top Up selepas tolak 5% wakalah adalah RM33,250. So jumlah baki duit anda dalam akaun tinggal RM39,250. Duit kita jadi kurang kan selepas tolak wakalah dan tabarru' kan. Rugi tak??

Ini belum kira lagi apa yang berlaku sekiranya kita simpan sehingga 10tahun seperti kita simpan 10tahun dalam ASB tadi. So berapa rasanya kita dapat selepas kita menyimpan selama 10tahun?? Untuk pengetahuan kita semua, MTL memberikan pulangan yang sangat baik untuk setiap pelanggannya. Boleh mencecah sehingga 16 unit untuk 100 unit pegangan. Lebih kurang 16% la. So duit terkumpul kita selepas 10tahun adalah lebih kurang RM173,141. 

So bandingkan duit di ASB kita hanya RM129,654 tapi duit kita di MTL pula RM173,141. Mana yang lebih banyak??

Jawapannya kita tidak rugi walaupun pada permulaan kita menyimpan tu duit kita jadi susut tapi kita sudah dapat perlindungan sebanyak RM750 RIBU. Sekiranya terjadi kematian atau hilang upaya kekal, kita akan dapat RM750 RIBU dan duit simpanan kita.

Cuba kita fikir, kita menyimpan duit dalam ASB tadi, sekiranya terjadi kes kematian atau kurang upaya kekal kepada kita. Malang tidak berbau.. Kita tidak tahu bila masa kita akan meninggal atau mendapat kecelakaan. So seandainya itu berlaku kepada kita, duit dalam ASB tadi kita akan dapat RM129,654.

Manakala jika anda menyimpan di MTL pula, seandainya berlaku kes-kes tersebut, kita akan dapat duit simpanan kita RM173,141 serta duit perlindungan kita RM750 Ribu, So total duit yang kita dapat adalah RM923,141. Banyak tak??

Inilah perbezaannya menyimpan di ABS dan  MAA Takafulink.

Untuk keterangan lanjut, sila hubungi saya di talian 017-6768685 ~ cik fifie. Saya dan consultant-consultant yang lain bersedia menjawab apa jua persoalan anda...

Produk TAKFULINK merupakan produk yang TERBAIK selama 3 tahun berturut berbanding dengan syarikat-syarikat yang lain seperti etiqa, prudential, AIA dll.

No comments:

Post a Comment